Ny dokumentar: Musikbranchen skal turde tale om køn

 

Er kvindelige musikere bedst tjent med at kæmpe sig frem på den rytmiske scene i stilhed, eller skal musikbranchen tage ansvar for at  udligne kønsskævridningen inden for rytmisk musik? Det er et af de dilemmaer, som en ny dokumentar tager fat i. Det er de kvindelige musikere selv, som har ordet.

 Af Sarah Risbøl Jacobsen

Da journalist og dokumentarist Astrid Dynesen gik i gang med at researche til sin dokumentarfilm om den skæve kønsfordeling i rytmisk musik, stødte hun på en overraskende forhindring. Der var rigtig mange kvindelige musikere, som ikke ønskede at medvirke - fordi de var trætte af mediernes fokus på deres køn frem for deres musik.

- Der er et helt andet fokus på køn, når det drejer sig om kvindelig musikere. Man taler aldrig om en mandlig solist eller en mandlig musiker, men kvindelige musikere bliver næsten altid sat i en kønnet bås sammen med deres kvindelige kolleger. Det er problematisk, men hvis vi ikke tør tale om køn overhovedet, hvordan ændrer vi så status quo?

Det var et af de spørgsmål, som Astrid Dynesen ville undersøge. Ikke ved at interviewe eksperter og festivalledelser, men ved at overlade mikrofonen til de kvindelige musikere selv. Dokumentaren ’En Køn Balance’ leder efter svar på, hvorfor kønsfordelingen i  rytmisk musik er 80 procent mænd og 20 procent kvinder, og præsenterer en perlerække af danske, kvindelige musikeres egne bud på, hvad der skal til for at ændre på det.  

Miley Cyrus - frigjort eller fanget?

Astrid Dynesen mener, at musikbranchen har formået at smyge sig uden om diskussionen om kønsbalance.

- Der er en enorm berøringsangst, når det kommer til kønsdiskussioner i musikbranchen. En af missionerne var at påpege, at det ikke handler om at pege fingre af et bestemt område og sige, det er jeres skyld. Der er rigtig mange steder, vi skal sætte ind. For mig at se er det ikke udelukkende festivalernes skyld, at der er få kvinder på programmet. Det handler lige så meget om, hvordan vi påvirker vores børn, og hvilke roller og repræsentationsmuligheder de får stillet til rådighed i vores samfund, herunder uddannelsessystemet, medierne og den kommercielle del af musikindustrien. Dette har kæmpe betydning for, hvad piger tror de er i stand til at gøre, siger Astrid, som i dokumentaren også følger projektet Pop-Pilot, en musiklejr kun for piger, hvor deltagerne bliver opfordret til at slå sig løs på alle slags instrumenter.

I dokumentaren møder man også den amerikanske musiker Amanda Palmer, som brød med sit pladeselskab, da det nægtede at lade hende optræde i bar mave i en musikvideo. Fordi det ikke fandt hendes krop ’attraktiv nok’.

De mange samtaler med musikere har gjort indtryk på Astrid Dynesen, som i løbet af filmens tilblivelse også har ændret sit syn på, hvor grænsen går mellem at være et offer for branchen, og hvornår man som artist frivilligt bruger sin krop som et led i at blive sit eget, frigjorte subjekt.

- Amanda Palmer nuancerede for eksempel mit blik på Miley Cyrus. Da Miley gik fra disneyficeret teenageidol til at bruge sin krop og seksualitet aggressivt og ublufærdigt tænkte jeg, at hun var et ”offer” for en kapitalistisk musikindustri, hvor sex er lig profit. Men som Amanda Palmer siger, kan Miley lige så vel være i kontrol over egen karriere og krop og vide nøjagtig, hvordan spillet skal spilles. Omvendt - hvis systemet er korrupt, skal man så overhovedet spille med?

- Det er en utroligt kompliceret og interessant debat, som hele tiden er i bevægelse, især i tilfældet Miley, der på det seneste har vist sig fra en egenrådig, eksperimenterende og socialt bevidst side. Ligesom Amanda Palmer synes jeg det er vigtigt, at man som musiker, uanset hvilket køn man er, ved, at man ikke behøver følge en bestemt norm eller forretningsmodel, men at man har et kæmpe identitetsmæssigt spektrum at udfolde sig indenfor, siger Astrid Dynesen.

 

FAKTA

Dokumentaren En Køn Balance er en del af Astrid Dynesens specialeprojekt på Medievidenskab og hendes debut som dokumentarfilmsinstruktør.

En Køn Balance er non budget-produktion produceret af kollektivet bad rep (bad rep. på YouTube: https://www.youtube.com/badrepfilms)

En Køn Balance blev udvalgt af CPH:DOX til at blive vist på SPOT festival i Aarhus i år, hvor den havde Danmarkspremiere d. 2. Maj.

Der er planer om, at filmen skal vises for et bredere publikum, og man kan holde sig opdateret på filmens Facebookside: https://www.facebook.com/enkonbalanc

 

Flere links:

Trailer: http://youtu.be/lvsLgv0hOTs

Se hele interviewet med Amanda Palmer: http://youtu.be/JgzVXymAHoA

Amanda Palmers blog: http://amandapalmer.net/category/blog/

Mere om Pop-Pilot: http://www.rosa.org/projekter/pop-pilot

|Niels Hemmingsens Gade 10, 3., 1153 Kbh. K|T: 3315 7837, kl. 10 til 15, CVR: 53361919|Kontakt|Bliv medlem|Facebook|Sitemap/jta