Kvindelige DJ's: Man skal turde fumle i det

Til årets Slut Walk var Kapow Collective DJ’s på paradevognen. Foto: Amanda G. Berglund.

Det feministiske DJ crew Kapow Collective vil nedbryde barrierer for kvinder og kønsminoriteter i musiklivet. De er en del af en udvikling, hvor kvinder i højere grad end før indtager pladsen bag DJ-pulten. Det er en kamp på både indre og ydre linjer – mod andres, men også egne forventninger. 

 

Af Amanda G. Berglund

 

Ina Noire og Sofie Jacobi er del af den feministiske aktivistgruppe Kapow Collective, som med lige dele aktivisme og velkomponerede DJ-set slår dørene ind til en mandsdomineret musikscene. 

 

Selvom det ifølge Strøm Festivalens talsperson Mads Bjerregaard er blevet mere almindeligt at se kvindelige DJ’s i Danmark, er der stadig lang vej til en lige kønsbalance. Ser man på det samlede rytmiske musikliv, er der dog en lille fremgang at spore. 

 

I en helt ny rapport fra 2017, udarbejdet af fem store danske musikorganisationer, fremgår det, at andelen af kvindelige rytmiske musikere udgør mellem 25 og 30 pct. Det er en forbedring i forhold til de tal, der fremgår af en rapport fra 2011, hvor tallet var nede på 20 pct. Der er dog stadig store indre forskelle. Ser man fx på andelen af kvindelige instrumentalister, er tallet nede på 10 pct.

Ina Noire, 35, til venstre, og Sofie Jacobi, 28, til højre. Foto: Amanda G. Berglund

 

For de to kvindelige DJ’s betyder det, at de skal gøre op med forventninger fra bookere og publikum om, hvordan en ”rigtig” DJ ser ud. De har ofte oplevet, at publikum ikke er vant til at se en kvinde bag DJ-pulten. 

”Når jeg er ude at spille sammen med mænd, tror mange at jeg er deres assistent – eller kæresten,” fortæller Ina Noire.

 

Udover at DJ’e med Kapow Collective er hun booker og medarrangør på flere mindre festivaler i Danmark og spiller i bandet Techne.

 

 

Opgør med opdragelsen

For Kapow Collective handler det dog ikke kun om antallet af kvinder, der DJ’er, men også om at ændre på, hvad det vil sige at være DJ. Kapow spiller som tommelfingerregel musik, hvor kvinder eller kønsminoriteter er repræsenteret – som producerer, sangere eller som andre led i den kreative proces, og de har deres egen unikke måde at gå til jobbet på.  

 

 

Sofie Jacobi er booker og DJ i Kapow samt studerende og grafiker. Hun mener ikke, at det kun handler om at vise, at kvinder godt kan DJ’e, men også om at afmystificere DJ’en:

 

”Vi er selvfølgelig meget bevidste om, at vi er kvinder, der befinder os i et maskulint rum, men vi vil ikke bare vise, at vi kan gøre det lige så godt som mændene. Det handler om at ændre, dynamikken i rummet – både hvad der spilles, og hvordan det skal gøres.”

 

Kapow Crewet stiller fx ofte op med begyndende DJ’s, og de arbejder bevidst med at støtte og hjælpe hinanden ved at dele musikideer, give feedback og ros. For Sofie handler det om inklusion, både for artister og publikum:

  

”Vi vil demokratisere DJ-rollen og gøre op med den gudestatus, DJ’s sommetider får. Det er vigtigt for os, at en fest er noget, vi skaber sammen med publikum.”

 

 

 

”Man skal opdage, at det er okay fumle lidt i det. Det gør de professionelle jo også.”

 

 

Ina Noire: “Det starter allerede i opdragelsen”. Foto: Amanda G. Berglund

Ina Noire peger på, at en stor del af årsagen til den skæve repræsentation i musiklivet skal findes i opdragelsen af piger og drenge.

 

”I Kapow kommer nogle DJ’s ud, som måske ikke har prøvet det før, og det synes jeg er rigtig vigtigt, især for kvinder. Drengene vælter bare ud i det. De kan to akkorder og så starter de et band. Pigerne står derhjemme og øver skalaer, indtil de er helt perfekte. Der er det vigtigt, at vi bryder den indlæring, man får som pige om, at man skal være dygtig. Det er okay at gå ud og DJ’e og fumle lidt i det. Det gør de professionelle jo også,” siger hun.

 

 

Strøm Festival: Flere kvinder DJ’er

Ifølge den elektroniske musikfestival Strøm Festival, som løb af stablen 2.-5. august i København, er flere kvindelige DJ’s kommet på banen de senere år. Overordnet set er udbuddet af kvindelige DJ’s stadig mindre end af mandlige, men udviklingen er ifølge festivalen ved at vende. Festivalens kommunikationschef Mads Bjerregaard udtaler: 

 

”Der er nogle rigtig seje kvindelige DJ’s derude, som klarer sig virkelig godt, både i Danmark og i byer som Berlin. Er vi oppe på en 50/50 fordeling? Nej, slet ikke endnu, men det går i den rigtige retning.”

 

Festivalen peger på den øgede opmærksomhed på køn og ligestilling i medierne som en mulig forklaring på udviklingen, men også, at der i dag er mange flere kvindelige rollemodeller på den elektroniske musikscene.

 

”Der sker noget spændende, når kvinder bevæger sig ind på de her områder, som mange måske forbinder med mænd. Vi ser flere kvindelige artister nu. Især inden for techno, hvor det nærmest ikke kan blive hårdt og kompromisløst nok," siger Mads Bjerregaard.

 

I 2015 og 2016 gennemførte Kapow Collective og Strøm Festivalen flere kreative samarbejder, som skulle sætte fokus på ligestilling og kønsminoriteter. Årets festivalprogram bød på ni kvindelige artister, der repræsenterede omkring 25 pct. af programmet. Selvom festivalen er bevidst om sin programsammensætning, understreger deres talsperson, at der først og fremmest bookes ud fra kvalitet.


Kompetente kvinder – undtagelsen, der bekræfter reglen

Selvom det er blevet mindre af et særsyn med kvindelige DJ’s, oplever Ina og Sofie begge, at det kan være svært at blive taget alvorligt som artist, når de er ude at spille. Ina Noire er træt af, at mænd bliver overraskede over, at hun er god til sit job:

 

”Det er især, når jeg spiller de skæve ting. Så kommer mænd op og siger, at jeg er sejere end de andre piger. Selvom jeg har DJ’et i 11 år, bliver de imponerede, fordi jeg gør det samme som en fyr ville have gjort. Jeg har ikke lyst til at være sejere end de andre piger. Jeg vil bare vise, at det her er noget, piger sagtens kan være gode til.”

 

Kreative rum for minoriteter

Derfor er det et grundpræmis i Kapow Collective, at det skal være et sted, hvor man som kvinde, queer eller kønsminoritet kan få plads til at øve sig.

Sofie Jacobi: ”Det betyder noget for kreativiteten, at folk bakker op.” Foto: Amanda G. Berglund

Selvom Sofie Jacobi længe havde haft interessen, var det først da hun fandt Kapow, at hun for alvor kom i gang som udøvende DJ. Det var især oplevelsen af at være i et åbent, trygt og kreativt miljø, der gjorde en altafgørende forskel for hende:

 

”Kapow føltes som en legeplads. At komme hen et sted, hvor der var nogen, der var friske på at lave kreative ting, der var redskaber og tid og overskud og folk, der bakkede én op, og syntes man var sej. Det betyder helt vildt meget for kreativiteten.”

 

 

|Niels Hemmingsens Gade 10, 3., 1153 Kbh. K|T: 3315 7837, kl. 10 til 15, CVR: 53361919|Kontakt|Bliv medlem|Facebook|Sitemap/jta