"Hvorfor havde jeg ikke tre måneders barsel med mine drenge?"

TEMA: Webshoppens kunstnere fortæller

Dansk Kvindesamfunds webmagasin, Kort om Køn, vil fremover bringe en række interviews med webshoppens kunstnere. Vi starter ud med Mads Rafte Hein, der står bag den populære Daddy T-shirt. Her deler han de tanker, han gjorde sig, omkring samarbejdet og udviklingen af illustrationen.


Af Nathalie Riis

 

Tidligere på året åbnede Dansk Kvindesamfund en længe ventet webshop, hvor al overskud går til Dansk Kvindesamfunds arbejde for ligestilling mellem kønnene. Tankerne bag webshopudviklingen er baseret på unikke og ligestillingsorienterede produkter, som hver især fortæller en historie. I den forbindelse valgte Dansk Kvindesamfund at indgå et samarbejde med en række talentfulde kunstnere, som har udviklet en illustration, et smykke, broderi eller en plakat med ligestilling for øje. Der er altså tale om et kreativt og innovativt projekt, som har resulteret i en række produkter, der ikke kan ses eller fås andre steder i landet.

Et oplagt samarbejde

Mads Rafte Hein sagde ja til et samarbejde med Dansk Kvindesamfund af flere årsager. Mest af alt takkede han ja, fordi opgaven var sjov, anderledes og udfordrende:

"Først og fremmest sagde jeg ja, fordi jeg synes, det var en sjov udfordring at lave kunst på T-shirts. Der er nogle hel andre muligheder med T-shirts. De er et meget kommercielt medie, som vandrer rundt på kroppe og bliver set og anskuet af en flok mennesker i det offentlige rum og ikke kun for et publikum, der anskuer kunst, som hænger på vægge i lukkede rum. I forhold til at det var Dansk Kvindesamfund, gav mening for mig, da jeg synes godt om deres mærkesager og værdier. Jeg har to børn og har stillet mig selv det spørgsmål, som mand, 'hvorfor havde jeg ikke tre måneders barsel med mine drenge, dengang det var aktuelt?'"

Set fra en mands perspektiv

Mads Rafte Hein foreslog, til at begynde med, tre forskellige illustrationer. Der var særligt ét, som fangede Dansk Kvindesamfunds opmærksomhed. Det skulle vise sig at være det efterspurgte Daddy-motiv. Den skæggede og tatoverede mand, som ses på T-shirten, er i høj grad inspireret af mænds barselsrettigheder i Danmark. Hele motivet er desuden baseret på et ønske om, at illustrere diskussionen omkring øremærket barsel til mænd, fra en mands perspektiv:

"De spørgsmål, der kom op undervejs med hensyn til barsel, gav mig inspiration til at begynde at skitsere, og definere hvad mit motiv skulle handle om til T-shirten. Det var klart, at jeg synes, det skulle være en mand, som motiv, da jeg selv er en mand og ville prøve at vise det fra min side. Jeg ville også prøve at vise en stolthed og måske et forbillede af en mand, der havde været igennem en længere barsel, end de fleste. Min tanke var, at det skulle foreviges på hans arme i form af tatoveringer.

                                                                             

Stille og roligt kom billederne frem i mit hoved af en 'hipsterfyr' med kæmpe skæg og en anelse trætte øjne med tatoverede overarme, der var prydet med barselsmotiver. Det har i øvrigt været meget befriende, at der ikke var specielle krav til, hvordan det skulle se ud fra Dansk Kvindesamfunds side af."

 
"Jeg tror, at man undervurderer mandens rolle"

Samarbejdet med Dansk Kvindesamfund har, for Mads Rafte Hein, givet stof til eftertanke. Tankerne omhandler især spørgsmålet om, hvorvidt en far er i stand til at drage omsorg for sit barn, på samme måde, som en mor er:

"Samarbejdet har været med til at udvise nogle signaler om, hvad man skal kræve, som far i det her samfund. Jeg tror, at man undervurderer mandens rolle, selvom det er kvinden, der har 'mælketankene'. Manden har lige så meget lyst til at udvise omsorg, ansvar og tryghed over for et lille barn, som kvinden har. Det har både fået mine tanker i gang om mine egne oplevelser, men lige så meget, hvad jeg måske kan hjælpe Dansk Kvindesamfund med at kommunikere videre i form af min kunst. Jeg er meget stolt og glad for resultatet, og at det var Dansk Kvindesamfund, jeg lavede en T-shirt for og ikke et tøjbrand. Det gav meget mere mening for mig, og mere lyst til at lægge en personlig tilgang til projektet."


Du kan købe Mads Rafte Heins T-shirt her

Kontakt Mads Rafte Hein:

raftehein@gmail.com

www.raftehein.dk

https://www.facebook.com/madsraftehein


|Niels Hemmingsens Gade 10, 3., 1153 Kbh. K|T: 3315 7837, kl. 10 til 15, CVR: 53361919|Kontakt|Bliv medlem|Facebook|Sitemap/jta