Foredrag om børn og køn på film og TV trak fulde huse

Med over 200 tilmeldte til Dansk Kvindesamfunds foredrag om børn og køn i visuelle medier måtte Hovedbibliotekets personale finde ekstra stole frem, inden tre foredragsholdere tirsdag aften indtog scenen og fortalte om, hvordan det egentlig står til med kønsfremstillingen i TV og film til børn. 

Af Sarah Jacobsen

Det strømmede ind med publikummer til Dansk Kvindesamfunds foredrag tirsdag aften d.20 oktober på Hovedbiblioteket. Det var nummer to i rækken af i alt tre foredrag med det overordnede tema Børn og Køn - og interessen var ganske overvældende. 

Det var altovervejende yngre kvinder, som satte sig til rette på tilskuerrækkerne denne aften i håb om at blive klogere på, hvordan henholdsvist piger og drenge bliver fremstillet i TV og på film. Til det formål havde Dansk Kvindesamfund inviteret medieforsker Christa Lykke Christensen,  direktør for Buster Film Festival, Füsun Erikson, og kanalredaktør for DR Børn og Medier, Kirstine Vinderskov. 

Stærke piger og svage drenge

Christa Lykke Christensen lagde ud med et historisk rids over, hvordan de to køn er blevet fremstillet på børnefilm og TV de seneste 50-70 år. Fra dengang, hvor drengene og pigerne sammen kæmpede mod samfundets autoriteter i film som ”De pokkers unge” fra 1947 , hvor solidaritet og samarbejde mellem kønnene var ganske naturligt – og op til i dag, hvor hovedtemaerne er identitetsforvirring og følelsesliv hos begge køn. Men temaerne kommer til udtryk på forskellige måder alt efter, om protagonisten er dreng eller pige. 

- Pigerne bliver fremstillet som udadvendte og handlekraftige, hvor drengene mere bakser med den traditionelle manderolle og ikke rigtig kan finde ud af det. Men generelt er billedet meget nuanceret, og det er en tradition i dansk børnefilm, at kønsroller er noget, man kan forhandle, fortalte Christa Lykke Christensen.

DR: ”Vi arbejder ikke med kønsstereotyper”

 Kanalchef for børnekanalerne Ramasjang og Ultra, Kirstine Vinderskov, bekræftede Christa Lykke Christensens pointer om, at kønsfremstilling generelt er nuanceret i Danmark. I hvert fald på public service-kanalen DR. 

- Vi arbejder ikke med kønsstereotyper. Vi arbejder med at fortælle  børn, at der ikke er én rigtig måde at være på. Og vi arbejder ikke med pige- og drengeprogrammer, fortalte kanalchefen, og understregede, at hun mener, der har været en tendens til at fremstille piger som stærke, seje, Pippi-piger. En tendens, som hun synes, det er vigtigt at nuancere. 

- Det kan også være en rolle, som mange piger kan have svært ved at identificere sig med. Derfor har vi både figurer som Motor-Mille, som er en rigtig Pippi-pige. Der ved alt om motorer, og Silja, som er en følsom og omsorgsfuld pige, fortalte hun. 

Super Girls og Sexy Girls 

Indslagene gav altså overordnet indtryk af, at kønsfremstillingen af køn i børnefilm og TV er åben og nuanceret og bevæger sig uden om de værste kønsstereotyper. I hvert fald herhjemme. Vender man blikket ud i verden, er det ikke nødvendigvis ligeså uproblematisk, fortalte direktør for Buster Film Festival, Füsun Erikson. 

- Der er en tendens til, at de personer, som er med til at udvælge vores film ,nogle gange fravælger film med piger i hovedrollen – fordi de er bange for, at så gider drengene ikke se dem. Men vi oplever faktisk, at når bare historien er god nok, så vil alle børn gerne se film med både piger og drenge i hovedrollen, sagde hun. 

Füsul Erikson nævnte flere eksempler på en skæv kønsfordeling i Buster Film Festival -universet. Eksempelvis, at det hvert eneste år er en dreng, som vinder prisen for bedste skuespiller. Og at undersøgelser viser, at piger i børnefilm ofte bliver fremstillet som enten ”super girls” eller ”sexy girls”; stærke, men ikke voldsomme; som genstande for begær eller som ”sjove tabere”, der er hjælpeløse på en sjov måde. 

Vigtigt at have kønsbrillerne på

”Er der overhovedet noget problem?”, lød et spørgsmål fra publikum, da der efter indlæggene var lagt op til debat. 

De tre foredragsholdere var temmelig enige om, at det står rigtig godt til i Danmark, når det gælder en ikke-kønsstereotyp fremstilling af drenge og piger på film og TV, men at det er vigtigt stadig at beholde kønsbrillerne på, når man producerer visuel underholdning til børn. 

- Selvom vi måske er mangfoldige, så skal vi huske, at vi, hver eneste gang vi sender børne- TV og viser børnefilm, fremstiller kønnene på en bestemt måde. Og det er vigtigt, at hvert barn skal have så mange muligheder stillet til rådighed som muligt, sluttede Christa Lykke Christensen. 

FAKTA

Næste og sidste foredrag om Børn og Køn finder sted d. 20 november. Denne gang vil det komme til at handle om legetøj til drenge og piger. 

|Niels Hemmingsens Gade 10, 3., 1153 Kbh. K|T: 3315 7837, kl. 10 til 15, CVR: 53361919|Kontakt|Bliv medlem|Facebook|Sitemap/jta