Den muslimske anarkist

Foto: Photopin

Hun kalder sig selv for en muslimsk anarkist og anses for at være Egyptens mest berømte kvindelige karikaturtegner. Igennem sine politiske tegninger skaber Doaa Eladl debat om magtforhold og ligestilling i Mellemøsten. Hendes mission? At gøre opmærksom på problemerne i det egyptiske samfund.

Af Marie Brogaard

 

I 2013 tegnede Dora Eladl en enkel stregtegning af en kvindes ben. Mellem benene står en mand på en stige. Udstrakt, med en saks i hånden, forsøger han at klippe kvindens "røde blomst" af. Med tegningen sendte Eladl en stærk kritisk kommentar om omskæring af kvinder ud i den egyptisk offentlighed. Senere modtog hun vrede mails fra fortørnede læsere som mente, at Eladl gik langt over stregen. Men da den første vredesstorm havde lagt sig, foldede debatten sig langsomt ud. Omskæringen af kvinder blev diskuteret! Hendes mission var lykkedes.

Anklaget for blasfemi

Eladl tegner i håbet om at opnå en debat, hvilket ikke er risikofrit. I 2012 blev hun, som den første egyptiske tegner nogensinde, anklaget for blasfemi under den tidligere præsident Mohammed Morsis regime. Morsis støtter i Det Muslimske Broderskab mente, at Eladl havde begået blasfemi, da hun havde tegnet Adam og Eva i Edens Have. Her blev de belært af en egyptisk mand, at hvis de blot havde stemt ja til broderskabets forfatning i den seneste folkeafstemning, så ville de aldrig være blevet smidt ud af paradis. Eladl mente selv, at tegningen var en kritik af politikere, der udnytter religion, og som bruger religion til at dominere og påvirke det egyptiske folk. Ekstreme advokater forsøgte at skræmme Eladl, mens tegneren løbende modtog dødstrusler. Men Eladl lod sig ikke skræmme og forsatte med at kritisere Broderskabet: "Hvad end de gør, vil jeg forsætte med at bruge mine evner til at gøre grin med dem. De skal forstå, at vi egyptere har ændret os med revolutionen, og vi vil ikke gå baglæns." I sidste ende blev sagen droppet, og Eladl kunne fortsætte sin karriere på avisen Al Masry Al Youm - en uafhængig prominent avis, som også er en af Egyptens største aviser.

Et tørklæde imellem jakkesæt

I Egypten er det ikke atypisk, at man får succes og anerkendelse som politisk tegner. Men at man, som kvindelig politisk tegner, når til tops er en sjældenhed. Karikaturtegninger kører jævnligt på forsiderne af Egyptens mange trykte aviser, hvilket gør de redaktionelle tegnere til vigtige stemmer i landet. Hver større avis i Cairo, har adskillige politiske tegnere på lønningslisten, men branchen domineres af mænd. Eladl har nu arbejdet som politisk tegner i over ti år, men der var ikke høje forventninger til hende, da hun startede på jobbet. Hendes kollegaer på hendes egen alder ignorerede hendes evner og de ældre tegnere forventede, at hun ville stoppe efter kort tid. Om denne tid udtaler Eladl: "Disse forhindringer gjorde mig fast besluttet på at fortsætte. Efter flere år er jeg endelig lykkedes indenfor mit felt, og jeg har min egen målgruppe, der er ligeglad med, om jeg er mand eller kvinde."

Efter revolutionen i 2011 blev det nødvendigt for Eladl at adressere manglen på ligestilling i det egyptiske samfund. Eladl er muslim, og hun beskriver selv, hvordan hendes tørklæde er udtryk for et frit valg. Men da Morsi blev leder af landet, var en frihedsrettighed som denne ikke længere en selvfølge: "Siden revolutionen, føler jeg mig tvunget til at tegne karikaturtegninger om kvinder for at forsvare mine egne personlige frihedsrettigheder, som er truet under Det Muslimske Broderskabs styre."

Kvindeliv og karikaturer

Eladl forsvarer bl.a. sine frihedsrettigheder ved at sætte emner som angreb på kvindelige demonstranter, vold i hjemmet, ægteskab med mindreårige, sexchikane, vold mod kvinder og omskæring på dagsordnen. Eladl har ligeledes kritiseret den nye egyptiske forfatning, som hun ikke mener garanterer kvinders rettigheder eller respekterer internationale traktater. Eladl forklarer sit ærinde således: "Jeg kritiserer vaner, som jeg mener er forkerte og som bør revurderes fuldstændig - ligesom kvindelig omskæring, som ikke stammer fra den muslimske religion overhovedet. Der er muslimske lærde, der siger, at kvindelig omskæring er en forbrydelse mod menneskeheden og ikke relateret til islam. Men det praktiseres stadig i Egyptens landområder og desværre i religionens navn."

Vestlige forestillinger om arabiske kvinder

Ligestillingsspørgsmål var også det, som senest fik Eladl til Danmark, da hun i maj, i selskab med flere arabiske mediekvinder, var på en dansk mini-tour arrangeret af NGO'en International Media Support. Der skulle diskuteres ligestilling i arabiske og vestlige medier, men Eladl og hendes mellemøstlige kollegaer havde også på agendaen at udfordre den vestlige opfattelse af arabiske kvinder: "Du kan vælge at skildre en kvinde som offer, eller du kan vælge at fokusere på det faktum, at hun engang var offer, men var i stand til at overvinde det. Så bliver hun en heltinde. De fleste medier skildrer arabiske kvinder som ofre. Vi ønsker, at skildre dem som helte" udtalte den jordanske journalist, Nadine Nimri, under en debat. Eladl bryder sig ikke om titlen "heltinde". Ifølge hende selv gør hendes mod og kunst hende ikke til en heltinde – hun gør bare det, der føles rigtigt: "Jeg er slet ikke en helt. Jeg gør bare det, som jeg tror på, og det jeg elsker. Jeg elsker Egypten så højt og jeg synes, at det egyptiske folk kæmper meget. De har brug for og fortjener en god fremtid."

Du kan se et udvalg af Doaa Eladls tegninger her

|Niels Hemmingsens Gade 10, 3., 1153 Kbh. K|T: 3315 7837, kl. 10 til 15, CVR: 53361919|Kontakt|Bliv medlem|Facebook|Sitemap/jta